Friday, 8 April 2016

LAPORAN TEKNIKAL

PENGENALAN

Bilik Kawalan Pusat ( MCR )
Bilik Kawalan Pusat merupakan bilik kawalan utama bagi siaran Radio    Perlis FM yang berfungsi sebagai pusat atau jantung bagi keseluruhan operasi sistem penyiaran. Bilik diawasi oleh dua orang  juruteknik yang bertugas untuk memastikan siaran radio sentiasa beroperasi dalam keadaan baik. Juruteknik di sini ditugaskan mengikut 2 masa iaitu pagi dan malam. Isyarat maklumat yang dihantar dan diterima adalah dalam radio FM Stereo yang berpunca daripada Bilik Hubungan atau Konti.
            Semasa siaran harian, sumber yang diperolehi adalah dari Bilik Hubungan. Dalam keadaan tertentu sumber lain juga dibuat secara terus menerus (live) dari Studio Drama, Studio Ceramah. Jika berlaku sebarang kecemasan, pilihan terakhir ialah dengan memutarkan bahan rakaman pada alat pemain pita yang terdapat di MCR itu sendiri    atau menyalurkan bahan dari Kuala Lumpur.
            Pada umumnya MCR merupakan satu pusat untuk mengawal rancangan yang disalurkan keluar ke stesen-stesen RTM yang lain atau dipancarkan dan ianya berfungsi untuk menerima rancangan-rancangan dari stesen lain. Oleh itu, hubungan diantara satu stesen dengan stesen  yang lain di seluruh Malaysia mestilah melalui pusat kawalan termasuk juga telefon terus menerus atau hotline.



Peralatan yang berada MCR 


   a)    Vu Volume unit
   b)   Tuner Radio Perlis fm
   c)    ADA – audio distribution analog
   d)   ASG – audio signal generator
   e)    Swither
    f)     Digital hybrid
   g)   Jack field
   h)   Mixer 12 channel
    i)     Tuner rools
    j)     Monitor speaker
   k)    Monitor tv
    l)     Equalizer
   m)  orban



\






Antara perlatan yang berada di bilik MCR






4.1        Fungsi Peralatan Di Bay

i)             Audio Disstribution Amplifier ( A.D.A )
Ia berfungsi sebagai pembahagi atau pengagih talian masukan yang diterima akan mengikut jalur frekuansi tertentu.  Selain itu alat ini juga   merupakan sejenis penguat ( Amplifier ) iaitu menguatkan isyarat keluaran untuk tujuan kawalan siaran atau penghantaraan maklumat. A.D.A boleh dibahagikan kepada dua unit iaitu setiap satunya berfungsi mengikut pemilihan yang dibuat pada panel pensuisan. Dengan adanya alat ini output yang keluar dari konti akan lebih sedap didengar 





4.
Fungsi Peralatan P.I.E (Program Input Equipment)
i)             Audio Disstribution Amplifier ( A.D.A )
Ia berfungsi sebagai pembahagi atau pengagih talian masukan yang diterima akan mengikut jalur frekuansi tertentu.  Selain itu alat ini juga   merupakan sejenis penguat ( Amplifier ) iaitu menguatkan isyarat keluaran untuk tujuan kawalan siaran atau penghantaraan maklumat. A.D.A boleh dibahagikan kepada dua unit iaitu setiap satunya berfungsi mengikut pemilihan yang dibuat pada panel pensuisan. Dengan adanya alat ini output yang keluar dari konti akan lebih sedap didengar.
ii)            Switcher
Merupakan alat yang digunakan untuk memilih talian-talian yang dikehendaki sama ada untuk kawalan atau penghataran. Ia boleh dibahagikan kepada dua unit iaitu:-
a)    Switcher 1 : MCR PROGRAM SWITCHER CONTROL :-
Switcher kawalan rancangan mertupakan alat pemilihan utama siaran RMK. Sekurang-kurangnya 2 butang ditekan pada satu masa untuk kawalan.
b)    Switcher 2 : MCR MONITAR SWITCHER :-
Merupakan pemilih kedua yang bertujuan untuk mengawas siaran RTM. Ianya juga berupaya untuk mengawas isyarat-isyarat talian luar. Hanya terdapat satu saluran sahaja yang boleh ditekan untuk tujuan isyarat yang diterima.


c)    Penyama ( Equalizer )
Alat ini berfungsi sebagai penyama aras masukan isyarat audio dari talian. Biasanya isyarat diperolehi daripada stesen siaran lain seperti dari Pulau Pinang dan Kangar. Terdapat lima EQ yang  digunakan di MCR. Diantara EQ yang terdapat di MCR ialah EQ Pulau Pinang, EQ Kangar, EQ Stadium, EQ Masjid dan EQ Multi Perpos.
d)    Penala FM ( FM Tuner )
Berfungsi sebagai alat kawalan atau pengawasan siaran. Terdapat dua jenis penala yang penting iaitu :-
i)             FM Stereo Modulation and Moitoring.
Penala jenis ini terdapat meter penunjuk aras VU dan aras modulasi serta butang pemilih kawalan lain. Ia merupakan jenis yang paling sesuai sekali untuk pengawasan siaran.
ii)            Penala Biasa ( Tuner )
Penala jenis ini merupakan yang terbaru di dalam teknologi elektronik dari jenis DENON. Ia beroperasi dengan menggunakan isyarat digital, selain itu terdapat paparan frekuensi dan maklumat ringkas pada skrin.

iii)           Pemancar
                               Unit pemancar boleh dibahagikan kepada dua iaitu :
a)    Pemancar VHF ( VHF Radio Transmitters Link jenama ( ORBON- OPTIMOD ).
 Alat ini berfungsi sebagai pemodulat sekaligus memperbesarkan isyarat audio. Untuk tujuan penyiaran radio FM, jalur frekuensi pembawanya ialah 88-108MHz. Frekuensi pembawa untuk pemancar di Radio Perlis FM 102.9MHz. Pemancar ini berfungsi sebagai STL ( Studio Transmitter Link ) yang dapat memancar dan menerima gelombang RF.
b)    Aerial 
 




 














Pemancar Antena atau aerial amat sesuai digunakan  untuk tujuan pemancaran dan penerimaan gelombang radio. Panjang aerialnya ialah lebih kurang 2 meter dan boleh memberi bentuk radiasi omnidirectional.

i)             Monitor Amplifier ( Penguat Pengawas )

Alat ini berfungsi untuk menguatkan isyarat audio yang dihantar untuk tujuan  pengawasan  siaran. Isyarat audio berpunca dari konti, studio lain atau talian siaran lain. Untuk pemilihan stesen atau siaran boleh dilakukan pada pensuisan.

ii)            Speaker

 Ianya adalah bertujuan untuk pengawasan Siaran Radio Perlis FM dan dua speaker yang diletakkan  pada bilik MCR.


Monitor speker
 






Peralatan Perantaraan Di MCR
         Peralatan perantaraan memainkan peranan yang penting di dalam talian penghantaran isyarat maklumat, biasa peralatan yang digunakan adalah bersaiz kecil dan dipasang pada bahagian belakang rak di MCR.Peralatan perantaraan yang digunakan ialah :-
i)             Masuk kan jack ( Jack Field )
Ia merupakan panel berlubang iaitu tempat masukan  kepala kabel jack untuk tujuan sambungan talian penghantaran isyarat atau talian penerima isyarat. Setiap lubang mempunyai fungsi tersendiri. Ini telah disetkan oleh pihak juruteknik. Apabila hendak membuat sesuatu siaran contohnya mengambil siaran Pulau Pinang, juruteknik yang bertugas akan membuat ‘patching’ mengikut lubang-lubang yang ditetapkan.



Sambungan boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:-
a)    Separuh Normal
b)    Normal
c)    Padanan Normal
i)     Krone
Merupakan panel penyambung diantara satu talian penghantar / pemancaran dengan talian penghantaran / pemancaran yang lain. Antara kebaikannya ialah ia mudah disambung atau baik pulih dan tiada masalah “Dry Soldering” seperti sambungan biasa. Kedudukan ialah diantara talian dengan alatan pembahagi telefon.

ii)            PABX ( Phone Automatic Branch Exchange ).
Berfungsi secara automatik memilih saluran talian telefon ke nombor yang dipilih. Kemuatan saluran (MP) PABX di MCR adalah 12 talian.


Telefon
     Ianya merupakan salah satu elemen perhubungan  yang paling penting dan mesti terdapat di setiap stesen RTM. Didalam Bilik Kawalan Pusat ini terdapat 4 jenis talian telefon yang digunakan iaitu:-
   a)    Talian Biasa.
   b)    Talian VHF.
   c)    Talian Terus ( 4 buah ).
  d)    Talian Tempatan.

     Jam Induk ( MASTER LOCK )
          Jam induk merupakan satu peralatan yang terpenting disetiap stesen RTM. Ianya bertujuan untuk menyelaraskan waktu siara ketika hubungan silang antara stesen. Jam induk diselaraskan berdasarkan jam induk yang terdapat di Kuala Lumpur mengikuti siaran Radio 1 atau menghubungi terus Wisma Radio Angkasapuri antara cara yang digunakan untuk memastikan masa jam induk sentiasa tepat. Dua unit panel penyelarasan digunakan untuk mengawal dua unit “Master Clock” didalam MCR, satu unit jam induk adalah sebagai persediaan.

4.1.      Pengendalian Bilik Kawalan Pusat ( MCR )
            Secara keseluruhannya MCR dikawal oleh juruteknik yang bertugas secara shif. Bagi satu shif mempunyai dua orang bertugas ialah lapan oaring iaitu 0530 am hingga 1200 am. Jadual tugas untuk setiap shif disediakan oleh Pembantu Teknik.
    -     Shif 1- Dari pukul 5.30 pagi hingga 3.00 petang
i   -   Shif 2- Dari pukul 2.30 petang hingga 12.00 tengah malam.
        Itulah antara tugas yang dilakukan oleh juruteknik setiap hari. Walaupun risiko kerosakan alatan adalah rendah tetapi terdapat beberapa kesulitan lain yang timbul sesekali yang menyebabkan ganguan siaran atau penghantaran dan penerimaan isyarat. Kerosakan yang berlaku hendaklah dikesan dengan segera untuk tindakan lanjut dan dilaporkan kepada jurutera.Biasanya masalah yang sering berlaku ialah bekalan kuasa terputus, walaupun begitu masalah ini dapat diatasi dengan adanya jankuasa kecil. Jika kedua-dua stesen siaran dan pemancar terputus bekalankuasa, maka kualiti siaran akan menurun. Keadaan ini akan bertambah rumit sekiranya janakuasa tidak dapat berfungsi. Untuk memastikan janakuasa berada dalam kadaan baik, ia sering diperiksa untuk memastikan ia dapat berfungsi dengan baik.
       Pelajar pelajari pelbagai peralatan yang terdapat di MCR dan cara penggunaan. Walaupun, cara perkerjaan agak senang  tetapi setiap pelajar dapat  merasai bagaimana jika berlaku sesuatu masalah  terhadap siaran radio. MCR hanya sekadar pengetahuan cara penyambungan “ input , output “.

Studio pelbagai PerliS FM
Studio merupakan sebuah bilik yang digunakan untuk membuat sesuatu rancangan bagi tujuan penerbitan. Sesebuah studio dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu dimana bahagian teknikal untuk pengawalan dan bahagian penerbitan untuk membuat aktiviti penerbitan .  Penyiarannya bergantung pada fungsi bilik berkenaan sama ada rakaman atau siaran langsung.

Di Radio Perlis FM terdapat  studio pelbagai

i)     Studio Drama/Muzik

ii)    Bilik Hubungan ( Conty )

Selain itu bilik yang mempunyai hubungan secara langsung untuk penerbitan rancangan iaitu :-

i)     Bilik Suntingan (Editing Room).

ii)    Bilik Rakaman.

  

Studio Drama/Muzik


          Studio ini dilengkapi dengan ciri sistem akustik yang amat baik. Pada asasnya ia sama seperti bilik hubungan cuma perbezaannya hanyalah  pada dinding dimana papan lurah biasa dan karpet tebal digunakan di dalam studio ini. Sebahagian daripada alatan yang terdapat di bilik ini ialah ‘Konsol Mixer’ kawalan audio, CD, perakam iaitu NETIA dan bay yang menempatkan alat effect studio (kesan bunyi) dan pengawasan. Selalunya peralatan ini diberi tugas kepada juruteknik atau penerbit rancangan. Setiap pelajar diberi peluang menggunakan studio drama/muzik .

Di antara alatan yang disediakan pada dinding ruang lakonan vokal adalah fon kepala, panel masukan mikrofon dan talian alatan. Ini adalah bagi mengelakkan berlakunya gangguan dan bagi menjamin kualiti rakaman. Diantara peralatan yang digunakan untuk tujuan penerbitan di dalam ruang kawalan teknik ialah :- 

i) PANEL MIXERIa adalah dari jenis SHURE MIXER yang mempunyai 16 Channel .Ia mempunyai kawalan imbangan yang menyeluruh dari segi EQ, Gandaan, Ubah Arah, Gema (Echo) dan lain-lain. Selain daripada itu terdapat juga meter-meter VU dan sambungan jack secara manual.

ii)    PERAKAM ATAU NETIA  Ia digunakan untuk merakam dan main semula.Terdapat 2 DAT dan CD. Selain itu, ia juga digunakan untuk rakaman  dan kesan bunyi jika perlu.
iii)  SET KESAN STUDIO –  digunakan untuk mengesan bunyi seperti ‘Echo’ dan ‘Reverb’ dimana dihasilkan dari peranti khas. Ia diletakkan pada satu bahagian bersama beberapa alat pengawasan/monitor. Alat utama kesan audio ialah REV 5 yang lengkap dengan EQ dan 81 pilihan kesan audio yantg dikehendaki.
iv)   SET PENGAWASAN Ia terdiri daripada EQ, monitor amplifier dan 2 buah speaker dalam ruang kawalan dan 2 lagi dalam ruang lakonan.
Siaran langsung juga boleh dibuat dari studio ini jika perlu. Penggunaan bilik ini juga perlu kepada tempahan dengan dibantu oleh juruteknik yang bertugas di MCR.
Kegunaan peralatan berikut dapat diringkaskan seperti di bawah :-  


    i)     Cermin lutsinar – Digunakan untuk isyarat secara manual.
   ii)    NETIA–Digunakan untuk rakaman dan main semula bahan atau efek.
   iii)   Mixer – Digunakan untuk EQ suara ketika rakaman sedang di udara.
   iv)   P.Amplifier – Digunakan untuk monitor bahan yang dirakamkan.









Bilik suntingan (EDITING ROOM)
   Bilik ini digunakan khusus untuk melakukan proses “dubbing/editing” bahan yang telah dirakamkan diluar kawasan atau didalam bangunan ini  sendiri. Bilik ini tidak mementingkan ciri-ciri akustik kerana gelombang bunyi atau suara yang telah dihasilkan dari bahan hanya diperlukan untuk tujuan monitor atau pendengaran sahaja. Dalam bilik ini terdapat lubang untuk jack. Ini bermakna sekiranya ingin merakam atau membuat suntingan dari kaset ke pita maka jack amat penting untuk mendapat outputnya. Terdapat satu panel masukkan jack untuk sambungan alatan yang perlu boleh dibuat secara manual dan terdapat satu rajah litar dilekatkan sebagai panduan.

komputer untuk membuat editing







Antara alatan yang digunakan di bilik ini ialah :-
    i)     Mixer – Dari jenis SHURE, aras audio dikawal pada tombol dan unit masukan boleh dirujuk      pada meter UV.
    ii)    Pemutar CD – Digunakan untuk proses dubbing bahan rekod.
   iii)   Pemain pita – Terdapat dua buah, 1 digunakan sebagai pita induk dan 1 lagi digunakan sebagai bahan studio seperti efek khas untuk suntingan drama.
   iv)   DAT – Digunakn untuk membuat dubbing bahan rekod.

Sebelum bekalan kuasa di ‘Onkan’ pastikan sambungan peralatan berada dalam keadaan betul. Set pengawasan yang terdapat di bilik ini adaalh terdiri monitor amplifier dan speaker pengawas. Para pelajar diberi peluang melihat bagaimana cara penyunting dijalankan oleh penerbit.

Antara tugas saya beradi di bahagian MCR ialah:
  • Membuat pemantauan moniter speaker radio
  • Memantau volume unit on dan off air
  • Mengambil bacaan meter reading    
  • Setup peralatan untuk al hadis
  • Belajar editing audio
  • memeriksa frequansy   



1 comment:

  1. Assalamualaikum encik,

    Saya berminat untuk bertanya mengenai bidang penyiaran iaitu apa contoh permasalahan yang sering di hadapi semasa proses penyiaran dan bagaimana cara untuk selesaikan masalah tersebut

    ReplyDelete